B34 Monofaze 220v Elektrik Motoru

Kategoriler:
ATA REDÜKTÖR MOTOR Gamak 220 volt Monofaze Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorlarının ve Gamak Elektrik Motoru Yedek Parçalarının ana bayiliğini yapmaktadır.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorları aynı zamanda Gamak Monofaze Elektrik Motorları veya Gamak Tek Fazlı Elektrik Motorları olarak da bilinirler.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorları’nı diğer monofaze elektrik motorlarından ayıran özellik şudur:
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorları’nda merkezkaç yardımcı sargılı motorların arkasında bulunur. Motor belirli bir devre ulaştıktan sonra merkezkaçtan kuvvet alarak yardımcı sargı devreden çıkar. Gamak MS ve MSD serisi Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Monofaze Elektrik Motorları’nda ise bu işlem mekanik olarak gerçekleşmektedir.
Gamak 220 volt Monofaze Elektrik Motorları’na  ait ortak teknik özellikleri de aşağıda bulabilirsiniz.
Gamak MKD 220 volt Monofaze Elektrik Motoru alüminyum gövdeye ve B3 (Standart), B5, B14, B34 ve B35 yapı biçimi seçeneklerine sahiptir.
Tek fazlı elektrik motorları mekaniksel olarak 3 fazlı elektrik motorları ile aynı standartlara uyumluluk sağlarlar. Tek fazlı elektrik motorlarında motor momentini meydana getiren döner alan, ana ve yardımcı sargı olarak adlandırılan 2 ayrı sargı yardımıyla oluşturulur. Bu motorlar kullanılacakları uygulamaya bağlı olarak “Daimi Kondansatörlü” veya “Kalkış+Daimi Kondansatörlü” olarak seçilebilirler.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorlarında klemens kutusu içine yerleştirilmiş, kısa süreli devrede kalan bir kalkış kondansatörü, devamlı devrede kalan daimi devre kondansatörü ve elektronik kalkış rölesi bulunur.
Bu tip motorların kalkış momenti tam yük momentinin %200-250’si arasında bir değer aldığı için özellikle kompresörler, hidrolik pompalar ve santrifüj pompalar gibi yüksek kalkış momentine ihtiyaç duyulan uygulamalarda kullanılırlar.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorlarının ana ve yardımcı sargı uçları ile daimi devre kondansatörüne paralel bağlı olan kalkış kondansatörünün uçları, elektronik kalkış rölesinin klemenslerine bağlanır ve besleme uçlarına gerilim verilmesi ile birlikte motor yüksek bir kalkış momenti ile yol almaya başlar.
Motor, anma hızının yaklaşık %75-80’ine ulaştığında, karşı yükü kaldıracak yeterli momente de ulaşmış olur. Tam bu esnada elektronik kalkış rölesi yardımcı sargı üzerindeki gerilimi kontrol ederek kalkış kondansatörünü devreden çıkartır ve motor tıpkı daimi kondansatörlü tasarımda olduğu gibi tek kondansatörle çalışmaya devam eder.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motoru herhangi bir sebeple 2 saniye içerisinde kalkış yapmazsa, elektronik kalkış rölesi eklenmiş olan güvenlik amaçlı bir zaman entegresi sayesinde kalkış kondansatörü devreden çıkartılır ve böylelikle kalkış kondansatörü yanmaya karşı, yardımcı sargı ise kilitlenme sürecine aşırı yüklenmeye karşı korunmuş olur.
!!! Elektrolitik yapıdaki kalkış kondansatörünün dayanımı açısından, motora dakikada 3 kalkıştan fazla kalkış yaptırılmamalıdır. Ayrıca iki kalkış arasında motor milinin durması için yeterli sürenin geçmiş olması gerekmektedir.
!!! Kalkış kondansatörlerinin üzerinde oluşan gerilimin deşarj edilmesi için kondansatörlere deşarj dirençleri paralel olarak bağlanmıştır. Lütfen kondansatörlerin değiştirilmesi gerektiği durumlarda kapasite ve direnç değerleri için firmamıza başvurunuz.
Gamak Kalkış ve Daimi Kondansatörlü Merkezkaçlı Elektrik Motorlarında kullanılan Gamak GRL6312 4 kw Monofaze Kalkış Rölesi 220-240V 50/60 Hz’lik tek fazlı şebekelerde çalışacak şekilde tasarlanmış ve farklı uygulamalarda oluşabilecek aşırı kalkış akımlarına ve şebeke harmoniklerine karşı korunmuştur.
Günümüzde halen kullanılmakta olan, kısıtlı bir ömre sahip mekanik santrifüj anahtarlarla kıyaslandığında, tamamen elektronik yapıdaki kalkış rölesinin ömrü sonsuzdur.
Tek fazlı elektrik motorlarının aşırı yüklendiği uygulamalarda, merkezkaç kuvveti motor devri ile beraber azaldığından santrifüj anahtarın kontakları kapanıp kalkış kondansatörünü yeniden devreye sokar, elektronik kalkış rölesinde ise motorun enerjisi kesilmeden kalkış kondansatörü yeniden devreye girmez.
Mekanik ve elektromekanik sistemlerle kıyaslandığında, tamamen elektronik olan Gamak GRL6312 4 kw Monofaze Kalkış Rölesinin en önemli avantajları:
  • Bakım gerektirmeyen sonsuz ömrü,
  • Her yük ve şartta çalışabilme kabiliyeti,
  • Ek koruyucu önlemleridir.

Gamak 220 volt Monofaze Elektrik Motorları Ortak Teknik Özellikleri

Gövde, Yatak Taşıyıcı Kapaklar ve Flanşlar

Motorların gövdeleri, kapakları ve flanşları korozyona dayanıklı alüminyum alaşımdan basınçlı pres dökümdür.

Mahfaza Koruma Dereceleri

Motorlar tozlu ve nemli ortamlarda çalışabilecek şekilde IP 55 koruma derecesine uygun olarak tam kapalı yapıda imal edilir. İstek halinde IP 56 koruma derecesine uygun imalat yapılır.

Uç Bağlantı Kutusu

Motorların uç bağlantı kutuları IP 65 koruma derecesine uygun olup, şebeke kablo girişinin her iki taraftan kolayca yapılabileceği şekilde motorun üst kısmına yerleştirilmiştir. Elektronik kalkış rölesi, kalkış kondansatörü ve daimi kondansatör motor uç bağlantı kutusunda yer alır ve bağlantı şekilleri bağlantı kutusunun kapağında yer alan bir şema ile gösterilir.

Kablo Girişi

GAMAK 220 volt Monofaze Elektrik Motorları Kablo Girişi Tablosu

Mil Ucu

Motorlarda mil ucu tek taraflıdır ve uygun kama takılır. (TS 731 / IEC 60 072-1). Ayrıca mil ucuna DIN 332 biçim “D”ye uygun diş açılır. İstek halinde motorların her iki tarafında mil ucu bulunacak biçimde imal edilebilirler.
Mil ucunun sargısı, flanş faturasının eş merkezliliği ve yüzeyinin dikliği TS 371 / IEC 60 072-1’de belirtilen normal sınıf sınırları içerisindedir. İstek halinde “Duyarlı Sınıf” toleransında da imalat yapılır.

Titreşimi

Motorların rotorlarının dinamik balansı “normal” mekanik titreşim sınıfına uygun olarak, mil ucuna konan yarım kama ile komple yapılır. İstek halinde “azaltılmış” ya da “özel” titreşim sınıfına göre dinamik balans alınır.

Boyası

Motorlar RAL 7031 (DIN 1843) gri renkli, koruyucu boya ile boyanır. İstek halinde aşırı nemli atmosfere, kimyasal maddelere ve mikro-organizmalara karşı dayanıklı özel bir dış boya uygulanır.

Depolanması

Motorlar uzun müddet depolanacaksa; nemsiz, titreşimsiz, temiz ve iyi havalandırılmış yerlerde muhafaza edilmeli ve işletmeye alınmadan önce yalıtım dirençleri ölçülerek gerekiyorsa sargıları kurutulmalıdır.

Yatakları

Motorlarda yüksek nitelikli, ses kontrolü yapılmış, imalatçısı tarafından ömür boyu yağlanmış, her iki tarafı kapalı (ZZ) tek sıralı sabit bilyalı rulmanlar kullanılır.

Gerilim ve Frekans

Motorlar standart olarak 220 – 240 V anma gerilimine ve 50/60 Hz frekanslarına göre imal edilir. İstek üzerine 110 V’luk şebeke gerilimlerine uygun imalat yapılır. Anma gerilim ve frekansındaki ±%5 oranındaki değişmeler pratik olarak motor gücünde herhangi bir değişikliğe neden olmaz. İzin verilebilir gerilim değişikliğinin alt ve üst sınır değerlerinde devamlı çalışan motorların sıcaklığı, sargı yalıtım sınıfına göre izin verilen sıcaklık artış sınırının en fazla 10K üzerine çıkabilir.

Anma Gücü

Motorların anma gücü Pmotorun plakasında belirtilen ve anma değerlerinde milinde verdiği mekanik güçtür. Etkin güç P1, motorun şebekeden çektiği güç olup, kayıplar nedeni ile milinde verdiği mekanik güçten daha büyüktür.
P(W) = U.I.Cos ?
Verim (n), mekanik gücün etkin güce bölümüdür. Katalogda verilen verim değerleri IEC 60 034-2-1; 2007’ye göre kayıpların toplanması yöntemiyle hesaplanmıştır.
Katalogda verilen anma güçleri, anma gerilim ve frekansında, 40°C ortam sıcaklığında, deniz seviyesinden 1000 m yükseliğe kadar olan yerlerde ve sürekli işletme (S1) türünde, motorun milinde verdiği mekanik güçtür.

Anma Momenti

Motor milinden alınan moment:
Anma Momenti (Nm) = 9550 (Anma Gücü (kW))/(Anma Hızı (d/dak))
Yol vermede motor momenti, çalıştırılan makinenin karşı momentinin her zaman üstünde olmalıdır.
!!! Tek fazlı elektrik motorlarında döner alan şebekenin bir fazlı kullanılarak oluşturulduğundan, 3 fazlı motorlara nazaran daha düşük kalkış momentleri ve/veya anma momentleri oluşabilmektedir. Bundan dolayı 3 fazlı motorların yerine tek fazlı elektrik motoru kullanılması gerektiği durumlarda lütfen firmamıza başvurunuz.

Dönüş Yönü Değiştirme

Motorlar, 3 fazlı motorlar gibi her iki dönme yönünde çalışmaya elverişlidir.
Motorlarda elektronik kalkış rölesinin 6 ve 9 no’lu klemens bağlantıları (ana sargı uçları) değiştirilerek motor dönüş yönü değiştirilir.
Motorlar karşı iş makinasına bağlanmadan önce bir kere çabuk açma/kapama yaparak, dönme yönü kontrol edilmelidir.

Boşta Çalışma

Motorlarda kullanılan kondansatörlerin üzerinde oluşan gerilim değeri yüksüz çalışmada en yüksek değere ulaşır ve böylelikle kondansatör ömrü kısalır, ayrıca boşta çalışmada kayıplar, tam yükte çalışmaya nazaran daha yüksek olduğundan tek fazlı elektrik motorları uzun süre boşta çalıştırılmamalıdır. Uzun süreli boşta çalışmanın gerektiği durumlarda uygulama için özel sargılı tasarım gerekebileceğinden lütfen firmamıza başvurunuz.
Whatsapp